Betűszótár
Ahhoz, hogy azok is elboldoguljanak az információkkal, akik most találkoznak először a műfajjal, egyik legfontosabb dolog az, hogy egy nyelvet beszéljünk.
Ehhez próbáltam összeállítani még régebben egy olyan kis lexikonszerűséget,
amely néhány alapfogalom tisztázását célozza meg, egyelőre a
teljesség igénye nélkül, és csak az alapinformációkra szorítkozva. Ezt az anyagot osztom meg az alábbiakban, és remélem, mindenkinek hasznos lesz a jövőben.
Értelemszerűen ezeket a
meghatározásokat nem én találtam ki, ezt nálam sokkal okosabb és
hozzáértőbb emberek tették, én csak megpróbáltam egy kicsit
valamiféle rendszerbe szedni.
Abból kiindulva, hogy az interneten
töméntelen mennyiségű információhoz lehet jutni sok nyelven,
ahol szükségét láttam, beírtam a címszavak angol, francia
megfelelőjét is, hiszen ha valaki az adott nyelven járatos, de nem
ismeri a kifejezést, a címszó ismeretében már könnyen tud
keresgélni és tanulni tovább.
Elnézést kérek tipográfiában
jártas kollégáktól, de a viták elkerülése végett előre
közlöm, hogy némely kifejezés a kalligráfia esetében nem feltétlenül
fedi ugyanazt, mint amit a tipográfusok megszoktak.
Ezzel együtt készséggel fogadok
minden olyan kritikát, ami segít az esetleges hibákat
kiküszöbölni.
Alapvonal (Baseline,
Ligne de base),
A betűtörzs
(x-magasság) alsó vonala.
Angol
folyóírás (English
Roundhand, Anglaise)
Folyóírás a
XVIII-XIX sz-ból, 54°-os dőlésszöggel, precízen kidolgozott
vékony-vastag kontrasztokkal. Sokszorosításhoz réztáblákba metszették, ezért COPPERPLATE néven terjed el, de használatos angolszász nyelvterületen az Engrosser's Script, vagy Engraver's Script is. Bővebben COPPERPLATE címszó.
Antifonárium (Antiphonarium,
Antiphonaire)
Antifonák
gyűjteménye, azaz azon szentírási szövegeknek összefoglalása,
amelyeket szentmiséken, és a breviáriumokban mint antifonokat
énekeltek.
Apex (Apex,
Apex)
Tollvonás induló
szakasza a betű felső csúcsaiban, vagy egyéb vonás elején.
Tipográfiában a betűcsúcs elnevezése.
Aranyfüst
Vékonyra nyújtott (vert) aranylemez, amelyet betűk, díszítmények aranyozására
használtak/használnak. Vastagsága egytízezred mm (0,0001 mm,
esetleg újabban 0,000125 mm). Általában 23, 24 karátos aranyat
használnak hozzá. Aranyozás előtt a felületet tradicionális
esetben gesszóval, vagy tojásfehérje-készítménnyel
kezelik/domborítják. Fényesítéséhez agátból, esetleg más
kemény féldrágakőből készített eszközt használnak.
Basztarda (Bastarda,
Batarde)
Gótikus betűtípus
a XIV-XV századból. Főbb típusai az angol, francia, német basztarda, elkülönülő stílusjegyekkel. A német basztardát felhasználva alakította ki a szász nyomdászat a Schwabacher néven elterjedt nyomtatott változatot.
Betűdísz (Flourishing,
Arabesque)
Díszítő vonás,
amelyekkel a felnyúló, vagy lenyúló szárakat hosszabbítják meg
az erre alkalmas betűkön (pl. b, d, f, g, p, z).
Betűköz
Két betű közötti
vízszintes távolság.
Betűszélesség (Character width, Chasse)
Betű teljes
szélessége.
Betűtörzs/x-magasság (x-height,
Corps)
Kisbetűk
magassága fel- és lenyúló szárak nélkül. Pl: a, e, u, n, c,
stb.
Breviárium (Breviary,
Bréviaire)
Liturgikus könyv,
amely az officium számára előírt egyházi szövegeket
tartalmazza.
Busztrofedon (Boustrophedon,
Boustrophédon)
"Ökörszántás"
technikával készült szöveg, azaz először jobbról balra, majd
balról jóbbra, ismét jobbról balra, stb váltakozó sorokkal.
Cinóber (Cinabre,
Cinabre)
Természetes
higanyszulfidot tartalmazó vörös szímű ásvány, régen rendszeresen
használt festékanyag, ma mérgező volta miatt szintetikus festékanyagokkal helyettesítik.
Copperplate (Engraver's
Script, Engrosser's Script, English Roundhand, Copperplate, Anglaise)
Folyóírás,
amelyet a XVI. századtól kezdve használtak Európában, és a XIX.
század végéig mindennapos használatban volt. Elsősorban
rézmetszettel sokszorosították, ennek köszönhető a
"copperplate" elnevezés. Lendületes jellege ellenére
szigorúan kötött formák jellemzik: precíz, elliptikus íveken
nyugvó betűformák, 54°-os dőlésszög, pontos szabályok
szerinti árnyékolás. Flexibilis, finom hegyű tollat igényel.
Nagyon sok, finom eltéréseket mutató verziója alakult ki,
angolszász országokban ma is használatos protokoll-célokra, elegánsan romantikus vonalai miatt például esküvők tipikus betűje.
Démotikus (Demotic,
Démotique)
Az ókori
Egyiptomban a nép által, üzleti és magánügyek lejegyzésére
használt írás.
Diótinta (Walnut
ink, Brou de noix)
Zöld dió írásra
használt kivonata.
Ékírás (Cuneiform,
Cunéiforme)
Ék, ill. Szög
formájú írás, a sumér birodalomban. Agyagtáblákra készült,
speciális formára metszett nád segítségével.
Epigráfia (Epigraphy,
Épigraphie)
A szilárd,
időtálló anyagra készült (kő, fém, agyag, stb) feliratokkal
foglalkozó tudomány.
Evangeliárium (Evangeliary,
Évangéliaire)
A misék során
felhasznált összes evangéliumi szöveg gyűjteménye.
Felnyúló felső
vonal (ascender line, Portée)
A betű teljes
magasságát határoló felső vonal.
Felnyúló
szár (Ascender, Haste)
Egyes betűk a
betűtörzs (x-magasság) fölé nyúló szára.
Fólió, Lap
(Folio, Folio)
Kódex, könyv
lapja.
Fraktúr (Fraktur,
Fraktur)
Német nyelvű
területek által használt gótikus írás, a XVI. sz-tól
használták. I Miksa császár megrendelésére tervezett betűkészlet, nyomtatásban és kézírásban is rendkívül gyorsan vette át az egyéb gótikus könyvbetűk (pl a basztardák) helyét.
Gesszó (Gesso,
Gesso)
Aranyfüst
fektetéséhez készített finom kötő/domborító anyag, amelyet az
aranyozandó területekre vittek fel. Az összetevők arányát
illetően sokféle recept alakult ki az idők folyamán, de az alap
rendszerint azonos: kréta (vagy fehér gipsz), ólomfehér (kremsi
fehér), cukor- vagy mézszirup, halenyv (vagy nyúlbőr enyv),
cseppnyi szegfűszeg esszencia, esővíz (ma desztillált).
Gótikus (Gothic,
Gothique)
Tört vonású
írás betűcsaládjának gyűjtőneve, legelőször 1070 körül
jelent meg az anglo-normann királyságban. A gótikusokon belül az
évszázadok folyamán több (egységesen, vagy esetenként
regionálisan használt) fő típus alakult ki, mint a Textualis
(Textura), Basztarda, Rotunda, Kurzíva, Schwabacher, stb, amelyek
szintén továbbfejlődve összességében több, mint 160 különböző
kézzel írt varációt eredményeztek. Egyes típusai egészen a
huszadik század elejéig általános használatban voltak. Ma
elsősorban nyomtatott címsorok betűi, illetve a modern kalligráfia
merítkezik belőle, hiszen a látszólagos robusztusság ellenére
végtelenül finom, kontrasztos, árnyalt játékot tesznek lehetővé. Elnevezése nem kötődik sem korszakban, sem a név eredetében az építészet ugyanilyen nevű korszakához.
Gótikus
kurzíva (Gothic cursive, Cursive gothique)
Bár a notulák formájában korábban megjelenik a levéltárakban egyfajta "kancelláriaírásként", a nyomda XV. sz-i
megjelenése után válik a gótikus folyóírás mindennapi írásmóddá.
A német nyelvterület a XX sz-ig megtartja, egyéb területeken a
humanista kurzíva helyettesíti ki.
Görbe (Bowl,
Panse)
Betűtestet
meghatározó kerek, vagy elliptikus vonal. Pl.: b, d, p, q esetében.
Gubacstinta
Tölgyfagubacsból
(gubacsdarázs lárváinak a lakóhelye) készített középkori/újkori tinta. A legkeresettebb tölgyfagubacs a török vagy aleppói
származású volt. Mai példa a gubacstintára a Rohrer &
Klinger SALIX és SCABIOSA típusai. A tinta kiváló tulajdonságai
például (megfelelő tollszem és papír használatánál) a vele
írható hajszálvonalak alig látható finomságában mutatkoznak
meg.
Heraldika (Heraldics,
Héraldique)
Címer és
jelképtan.
Hieratikus (Hieratic,
Hiératique)
Ókori egyiptomi
kurzív írás, adminisztratív lejegyzésekhez és "könyv"-íráshoz.
Megelőzi a démotikus írást, egyszerűsített hieroglifákat
használ.
Hieroglifa (Hieroglyph,
Hiéroglyphe)
Piktografikus,
ideografikus és fonetikus írásmód az ókori Egyiptomban.
Humanista antikva (Humanistic,
Humanistique)
Olasz humanisták
által alkalmazott írás a XV sz elejétől, amely közvetlenül a
karoling írásból merítkezett. Példaként a Corvinák kiváló
lehetőséget nyújtanak a Humanista Antikva tanulmányozására,
beleértve azt az átmenetet is, ahol még a betűk szerkezete
"tartalmaz" gótikus stílusjegyeket (gotiko-antikva).
Ideogramma (Ideogram,
Idéogramme)
Fogalom, szó
írására szolgáló jel. Fonetikai megfelelője is előfordulhat.
Illuminálás (Illumination,
Enluminure)
Kéziratok festett
(esetleg aranyozott) betűkkel, lapdíszítményekkel történő
dekorálási művészete, "fénybe hozás".
Incipit
Kézirat kezdő
szavai.
Iniciálé (Initial,
Initiale/Lettrine)
Dokumentum,
fejezet, bekezdés első betűje, díszített, ill. díszítetlen
formában, de mindenképp vastagabb vonásokból épülve fel, mint a
szövegrész.
Írónád -
calamus (Reed pen, Calame)
Nádból,
változatos formában metszett írószer.
Íróvessző, stylus (Style, Stylet)
Viasztáblák
íróeszköze.
Kagylóarany (Shell
gold, Or à la coquille)
Aranypor
(általában 23,75K) és gumiarábikum keveréke amelyet eredetileg
kagylóban lehetett kapni. Aranyozáshoz használták és használják
ma is, csakúgy, mint az aranyfüstöt, és vízbe, (esetenként
tojásfehérjébe) mártott ecsettel vitték fel a díszítendő
felületre. Különbség az, hogy nem igényel aládolgozást a
tapadáshoz, és "tintaszerűen" is viselkedik, azaz
betűírásra is alkalmas (okleveleken gyakran előfordult, hogy az
első egy-két sort, vagy a kiemelt személyneveket kagylóarannyal
írták). Ebben az esetben egyszerűen desztillált, vagy esővízzel
hígítható. Száradás után az aranyfüsthöz hasonlóan
fényesíthető.
Kalligramma (Calligram,
Calligramme)
Írott szöveg
segítségével alkotott ábrázolás, gyakori ábrázolási mód az
iszlám kalligráfiában
Kalligráfia (Calligraphy,
Calligraphie)
Szépírás, a
görög « kallos », szépség, és « graphein », írni szavakból
ered.
Kancellária (Chancery/Italic,
Chancelière/chancellerie)
Enyhén dőlt
(10-15°) olasz kurzív ábécé, amelyet a pápai kancellária
használ a XVI századtól. Modellként szolgált később minden
kurzíva számára. Bár esetenként álló verziója is használatos,
ez a betű elsősorban a dőlt betű analógiájává vált,
olyannyira, hogy a mai nyomdai-számítógépes szóhasználatban az
"italic" átvette a "dőlt betű" jelentést.
Kapitális,
(Capital, Capitale)
Nagybetű,
majuszkula, verzál.
Kapituláris (Capitular,
Capitulaire)
Fejezetcímek
gyakran aranyozott iniciáléja.
Karoling (Caroline,
Caroline)
Nagy Károly
birodalomegyesítési törekvéseinek részét képező, egész
Európában elterjedt írás (IX. sz.).
Kódex (Codex,
Codex)
Kézzel írt, de a
mai könyvek összeállítási elve alapján készült régi könyvek.
Anyaguk először pergamen, majd papír. Nevét az ókorban kapta a fatábláról, amelyek közé a rómaiak szorították be az összehajtott pergamenlapokat.
Koromtinta
Fekete
festékanyag, amelyet különböző anyagok (lágyszárú növények, gyanta) elfüstölése során képződő koromból készítettek. A kormot
kötőanyaggal keverve készítették a tintát. Minden jel arra
mutat, hogy az ilyen módon készült anyag volt az írásra használt
első tintaféle.
Kurzív/folyóírás (Cursive,
Cursive)
Gyors lendülettel
alkalmazott, gyakori betűkötésekkel rendelkező, betűtípustól
függően álló, vagy jobbra dőlő írásmódok neve.
Lapdíszítmény (Rinceau)
Faragott, vagy
festett, rendszerint stilizált indákat, szárakat, növényspirálokat
ábrázoló rajz az iniciálék, margók, oldalszélek díszítéséhez.
Lenyúló
szár (Descender, Descendante)
A betű alapvonal
alá nyúló szára (g, j, p, q, y, egyes esetekben z, stb)
Ligatúra (Ligature,
Ligature)
Két-három betű
kötése, amely akár egy karakterré is változtathatja azokat (pl.
"et" = &)
Longobárd, vagy Lombard betű (Lombard,
Tourneure)
Germán verzál
betűtípus. Alapjában véve díszített unciális, amely kizárólag
iniciálék rajzolásához szolgált alapul a XII. sz-tól.
Merovingi (Merovingian,
Mérovingienne)
Sűrű
ligatúrákkal alkalmazott írás a frank királyságban, a VII.
sz.-ban. Ikonikus képviselője a Luxeuil-i minuszkula.
Monoline írás
Bármely betűtípus
árnyékolás nélküli, egyszerű vonalú íróeszközzel írt
változata.
Paleográfia (Paleography,
Paléographie)
Régi írások
tanulmányozásával foglalkozó tudomány.
Pergamen (Parchmen,
Parchemin)
Kecske, bárány,
vagy borjúbőrből készített írófelület.
Pumex (dörzskő,
tajtékkő)
A pergamen
egyenetlenségeinek eltűntetésére szolgált, a krétaporozás
előtt. A jól előkészített pergamen felülete finomabb, simább
mint a legtöbb ma használt papír felülete.
Quadrata
IV. sz-i, a római
kapitálisból eredő írás.
Realgár (Realgar,
Réalgar)
Csillogó vörös,
arzén biszulfitból nyert festékanyag, az ír illuminátorok egyik
kedvelt színe.
Római
kapitális (Roman Capital, Capitale romaine)
Kr.e. VII. szárad
végétől veszik át a rómaiak a görög ábécét, módosítva azt
a latin fonetika szerint. Ez a verzál ábécé, amely Capitalis
monumentalis vagy Capitalis Imperialis néven is ismert, és alapvetően befolyásolja majd az
összes latin írásrendszert.
Ronde (francia
kurzív)
Kerek,
legnépszerűbb változatában álló, de dőltként is előforduló
kézírás, a XVII és XIX sz. egyik kedvelt betűtípusa. Jellemző
a nagy kontraszt a vékony-vastag vonások között. Az angol
folyóírással ellentétben nem hegyes, hanem vágott tollal írják.
Rotulus
Tekercsfajta
középkori latin neve. A pergamentekercs ebben az esetben fa
vagy elefántcsont tengelyre van tekerve. Elsősorban színházi,
liturgikus, illetve adminisztrációs célokra használták.
Rotunda
Gótikus, a
texturával ellentétben kerek vonású írás, Olaszországban és
Spanyolországban volt használatos, a XV. századtól.
Rubrikátor (Rubricator)
Másoló, akinek - elsősorban a középkorban - a
dolga a kezdőbetűk és egyéb e célra fenntartott helyek pirossal
történő kihúzása volt.
Rustica
I. sz-i római
verzál ábécé.
Sortáv (Line-spacing,
Interlignage)
Két sor közötti
távolság.
Sorvég (Bout
de ligne)
Egyszerű, vagy
díszített tollvonás, amelynek célja a rövid sorokban maradt hely
kitöltése margóig.
Szem/űr (Counter,
Contrepoinçon)
Betű görbéje
által határol üres terület, illuminátorok díszítőfelületként
használták, akár miniatúrák festésére is.
Szkriptor (Scribe,
Scribe)
Egyaránt jelöli
az ókori titkárt, a középkori másolót, valamint nyugati
nyelvekben a mai kalligráfust.
Szkriptórium (Scriptorium)
A kódexmásolók
műhelye a kolostorokban.
Szótagírás (Syllabic,
Syllabaire)
Paleográfiai
szempontból olyan írásrendszer, amelyben az egyes jelek
szótagoknak felelnek meg.
Talp (Serif,
Empattement)
A szár, kar,
uszály talpszerű végződése.
Textuális (Textualis,
Textuelle)
A közönséges
könyvekben használt gótikus textura.
Textura
Álló, szoros
vonásrendű gótikus írás, a Rotunda ellentéte, a XV századvan
használták liturgikus könyvek, de kódexek írására is, majd nyomtatásra is.
Tinta (Ink,
Encre)
Folyékony,
fekete, vagy színes, írásra alkalmas anyag.
Tintatartó
betét (Réservoir)
Apró fémbetét a
mártogatós tollhegyeken, amely megnöveli a tollhegy kapacitását.
Titulus
Rövidítés jele
(vonás a betűk felett), egy, vagy több betű kihelyettesítésére,
általában latin szavakban.
Tollvég (Tip/point,
Bec de plume), a tollszem tulajdonképpeni hegye
A tollvég
szélességének arányával adható meg a különböző betűk
magassága, a vágott hegyű tollal írt betűtípusoknál. A
folyóírásokhoz használt tollhegyek vége gyakorlatilag akár
tűhegyes is lehet. Ez utóbbiaknál az árnyékolást a lefelé
tartó vonásoknál alkalmazott nyomás hatására szétnyíló
tollvég adja meg (pl a COPPERPLATE esetében).
Unciális (Uncial,
Onciale)
Kerekded írás,
nagybetűk nélkül, a IV sz-tól a X. sz-ig volt használatban.
Vastag szár (vagy
hurok)
A toll tartásából
eredően a betű vastagon húzott vonása.
Végződés (Terminal,
Empattement)
Egyes betűk
szárainak nem talpszerű, de a betű vastagságától eltérő
végződése. Tipikus példa erre az olasz kancellária (italic) l,
f, b betűi felső szárának végződése.
Vékony szár-, hajszálvonal (Hairline, Délié)
A betűk vékony
szárait, v. hurkait jelöli.
Vellum (Vélin)
Eredetileg halva
született borjú bőréből készült finom pergamen.
Verzál (Versale,
Versale)
Kapitális,
majuszkula, nagybetű. Verzál ábécé az, amelyik nem rendelkezik
kisbetűkkel (longobárd, római kapitális, rustica, stb.)
Viasztábla
- tabula cerata
Viasszal bevont
írótábla (görögöknél, ill. rómaiaknál) amelyre íróvesszővel
(stylus) írtak, karcolással. Szükség esetén többet is
összefűztek, ha hosszabb volt a szöveg.
Vizigót
írás (Wisigothic, wisigothique)
Ibériában a
középkorban használt írásrendszer.
Vonásrend (Ductus,
Ductus)
A latin « ducere
», vezetni igéből ered, és a betűk vonásainak irányát és
sorrendjét jelöli. A legtöbb betű írása (főleg a könyvírások
betűi) több, különálló vonásból épül fel, amelyek sorrendje
rendszerint kötött. Apró sorrendcserék előfordulhatnak, de az
alapvonások tekintetében fontos - a stílusjegyek megőrzése
szempontjából, és a könnyebb tanulás érdekében - a vonásrend
tiszteletben tartása.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése